Pon-Pt: 9:00 - 17:00 Sb: 9:00 - 13:00
Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki.
Więcej informacji w polityce COOKIES.

Informacje o oponach

Wymiana opon w samochodzie ciężarowym nie jest prostym przedsięwzięciem. Jednocześnie odpowiednie ogumienie to podstawa bezpiecznej jazdy TIR-em, dlatego trzeba przygotować się na konieczność regularnego wykonywania tej czynności. Jeśli jednak prawidłowo się przygotujemy, nie powinniśmy mieć większych z tym większych problemów.

W tym artykule wyjaśnimy krok po kroku, w jaki sposób przebiega wymiana opon w TIR-ach.

Wymiana opon w pojazdach ciężarowych krok po kroku:

1.   Zanim zamontujemy poprzedni komplet opon ciężarowych, należy przygotować ogumienie na wymianę. W przypadku nowych opon tak naprawdę wyłącznie podczas ich zakupu musimy zwrócić uwagę, by dobrać produkty wyróżniające się wysoką jakością i parametrami dostosowanymi do specyfiki jazdy i parametrów pojazdu. Jeśli jednak dysponujemy już kompletem ogumienia z poprzednich sezonów, należy dokładnie sprawdzić jego stan, szczególnie pod kątem ewentualnych pęknięć czy uszkodzeń. Po dłuższym czasie magazynowania trzeba też upewnić się, czy nie zmniejszyło się ciśnienie w oponach lub nie uchodzi z nich powietrze.

2. Jeśli opony nie były przechowywane na felgach, musimy je na nie nałożyć z zastosowaniem odpowiednich narzędzi.

3. Gdy opony są już przygotowane, można przejść do demontażu kół. Gdy samochód nie jest jeszcze podniesiony, luzujemy śruby przy oponie. Następnie unosimy pojazd na podnośniku i odkręcamy koła dalej aż do samego końca. Kiedy koła są już zdemontowane, można przejść do kolejnego etapu prac.

4.    Na tym etapie można przejść do montażu opon. Najpierw sprawdzamy, w jakim kierunku powinniśmy zakładać opony (zimowe są kierunkowe). Oznacza to, że ich bieżnik musi być ułożony w wyznaczonym przez producenta kierunku, aby zapewniać odpowiedni poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Warto też kierować się zasadą zakładania opon odpowiednio do ich stan. Parę opon letnich w lepszym stanie zakładamy na tylną oś. Z kolei lepsze opony zimowe montujemy na przednią oś. W ten sposób zapewnimy optymalną przyczepność podczas jazdy na śniegu lub hamowania hamulcem ręcznym na suchej powierzchni w miesiącach letnich.

Firmy produkujące samochody stawiają coraz większe wymagania producentom opon. Obecnie konstrukcja opony jest o wiele bardziej złożona niż mogłoby się wydawać, nie jest to jedynie warstwa ogumienia z charakterystycznie ponacinanym bieżnikiem jakby się mogło wydawać. Współczesne opony poddawane są szczegółowym testom i analizom, zanim zostaną oddane do użytku. Opony różnią się także budową w zależności od tego, w jakim sezonie mają zostać użyte. Dlatego też tak często się podkreśla, że prawidłowo dobrana do warunków pogodowych opona jest gwarantem bezpieczeństwa na drodze.

Elementy budowy opony:

       · drutówka — składa się ze zwojów drutu, na których umieszcza się oponę na obręczy, pokryte są osnową (tekstylną),

       · osnowa tekstylna — zbudowana z nylonu, wiskozy lub poliestru osnowa ze splotów włókien połączonych z ogumieniem, tworzy konstrukcje opony,

       · czoło opony — to część przednia opony, najbardziej widoczna, na którą składa się bieżnik i warstwy wzmacniające,

       · bieżnik — odpowiada za przyczepność opony do podłoża i stopień zużycia opony, skrętność i kierowalność pojazdu,

       · podkład bieżnika — warstwa zespolona z opasaniem stalowym opony, pełni funkcję ochronną przed nadmiernym działaniem na przednia część opony temperatur,

       · warstwa wzmacniająca — występuje w postaci paska z gumy wzmacniającej znajdującego się wewnątrz opony,

       · stopka — zwana także kołnierzem opony lub paskiem stopowym, to część przylegająca do felgi i mająca za zadanie amortyzację ogumienia i zapobieganie odgnieceniom na skutek naporu masy auta,

       · guma boku opony — pełni funkcję ochronną przed otarciami czynnikami środowiska zewnętrznego, do którego mogą należeć: skoki temperatur, promieniowanie UV oraz wpływ środków chemicznych,

       · wypełniacz — jest odpowiedzialny za trwałość opony, utrzymuje drutówkę, usztywnia pasek stopowy,

       · kapa butylowa — warstwa gumy syntetycznej mająca za zadanie uszczelnianie opony, nie przypuszcza powietrza i wody, tlenu i azotu do wnętrza opony, występuje w oponach bezdętkowych, 

       · opasanie stalowe — uzbrojenie koła zwane inaczej karkasem, najczęściej wykonywane z części stalowych (tkanin metalowych), wpływa na kierowalność pojazdu.

Aby móc bezpiecznie poruszać się po drogach, należy regularnie dbać o przegląd auta oraz stan jego ogumienia. W specjalnie do tego przystosowanych warsztatach samochodowych, gdzie świadczone są usługi wulkanizacyjne, można dokonać kontroli stanu technicznego opon oraz ich ciśnienia. Ponadto należy zadbać także o odpowiednie dobranie opon do panujących warunków środowiskowych. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest brak wymiany opon letnich na zimowe, co może skutkować stworzeniem poważnego zagrożenia na drodze.

Opony — na co zwrócić uwagę, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo jazdy

 Aby zapewnić sobie maksymalne bezpieczeństwo w trakcie jazdy, należy zwrócić uwagę na:

        · zakup opon tylko u renomowanych producentów,

        · regularne wizyty u wulkanizatora w celu sprawdzenia poziomu napompowania opony, stanu jej zużycia i ogólnego stanu technicznego,

        · należy dostosować opony do pory roku,

        · należy dobrać opony do rodzaju pojazdu, trasy,

        · odporność na aquaplaning.

Jak stan techniczny opon wpływa na bezpieczeństwo jazdy

Prawidłowy stan techniczny opon jest szczególnie ważny, kiedy bierzemy pod uwagę funkcjonalność opon w trudnych warunkach pogodowych, jak deszcz, śnieg, lód. Istotna jest też odporność na aquaplaning — czyli zdolność przyczepności opony do nawierzchni, która jest pokryta wodą. Za przyczepność do nawierzchni odpowiada zarówno stan bieżnika, jak i stopień zużycia opony. Od tych czynników zależy także ekonomia jazdy i zużycie paliwa.

Jak ciśnienie w oponach wpływa na bezpieczeństwo jazdy

Odpowiednie ciśnienie w oponach wpływa na przyczepność pojazdu do drogi i skraca odległość hamowania, co przekłada się na bezpieczeństwo zarówno kierowcy, pasażera, jak i innych użytkowników ruchu drogowego. Prawidłowe ciśnienie w oponach nie ogranicza się wyłącznie do nich, wpływa też na zużycie opon, inaczej bowiem będą zużywać się opony odpowiednio napompowane, inaczej zaś opony, w których ciśnienie nie jest zgodne z zaleceniami producenta. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach jest przyczyną wielu wypadków rocznie, czemu można zapobiec stosując środki prewencyjne w postaci kontroli stopnia ich napompowania. 

Pogoda w Polsce zmienną jest. Różnice atmosferyczne w poszczególnych porach roku mogą być bardzo duże — począwszy od upalnych letnich dni, skończywszy na bardzo mroźnych miesiącach zimowych z potężnymi opadami śniegu. To wszystko sprawia, że kierowcy muszą być przygotowani na różne warunki podczas jazdy. W krajach o tak zmiennych warunkach pogodowych niezbędne jest posiadanie dwóch kompletów opon — na zimę i na lato.

Na początku musimy nadmienić, że różnice między oponami zimowymi a letnimi są zasadnicze (przedstawimy je w dalszej części tekstu), dlatego ich wymiana jest koniecznością. Na szczęście świadomość Polaków pod tym względem jest stosunkowo wysoka, dlatego też znaczna większość właścicieli pojazdów regularnie zmienia ogumienie.

Z naszego artykułu dowiesz się, jaka jest różnica między oponami letnimi a zimowymi i dlaczego tak ważna jest sezonowa wymiana ogumienia.

Różnice w rzeźbie bieżnika

Podstawowe różnice między oponami zimowymi a letnimi ujawniają się w rzeźbie bieżnika. Bieżnik w oponie zimowej ma dość złożoną strukturę. Kanały odprowadzające wodę są wąskie, gęsto usiane, a klocki są ponacinane dużą ilością niewielkich lamelek. Tysiące bardzo wąskich rowków w blokach bieżnika rozprasza wodę i błoto pośniegowe, przeciwdziałając zjawisku tzw. aquaplaningu. Z kolei śnieg dostaje się do środka między lamele, co dodatkowo wpływa na lepszą przyczepność i stabilizację toru jazdy.

Z kolei w oponach letnich występują gładkie klocki, które niemalże kleją się do asfaltu, gdy powierzchnia jest nagrzana. W ten sposób samochód jedzie stabilnie zarówno podczas jazdy po prostej, jak i na zakrętach. Środkowe i boczne kanały odprowadzające wodę oraz zaokrąglone klocki bieżnika również odpowiadają za bezpieczeństwo wykonywania manewrów. Opony letnie w wyższych temperaturach gwarantują lepszą przyczepność wzdłużną i poprzeczną zarówno na mokrych, jak i na suchych drogach.

Mieszanka gumowa

Mieszanka gumowa w oponach musi być dostosowana do temperatury. W oponach letnich zastosowanie znajduje twarda guma, która nie traci swojej konsystencji i nie topi się nawet pod wpływem bardzo wysokich temperatur. Dzięki optymalnej lepkości nawet proste klocki są w stanie zapewnić optymalną przyczepność do podłoża. Niestety podczas mrozów taka mieszanka bardzo mocno twardnieje, przez co jej przyczepność jest znacznie słabsza. Bardzo ważne jest więc, aby jesienią, zanim jeszcze temperatury zaczną drastycznie spadać, zadbać o wymianę opon z letnich na zimowe.

Opony zimowe wykonane są z miękkiej gumy z dużą zawartością krzemionki. Dzięki temu nawet przy dużych mrozach ogumienie zachowuje swoją plastyczność, co wpływa na lepszą pracę lamelek i klocków. Są to właściwości, które zapewniają bezpieczną i komfortową jazdę zimą, jednak w miesiącach letnich zupełnie się nie sprawdzą. Dlatego też sezonowa wymiana opon jest w naszym kraju koniecznością.

Opony są podstawowym wyposażeniem każdego pojazdu. Zarówno te osobowe, jak i rolnicze czy przemysłowe muszą być w doskonałym stanie, by gwarantowały pojazdom prawidłową jakość pracy i bezpieczeństwa. Głównym elementem opony, dbającym o jej sprawność jest bieżnik. Jakie pełni on funkcje?

Bieżnik – co to?


Jest to zewnętrzna część opony, element, który ma bezpośredni kontakt z podłożem, dlatego tak ważne jest, by był on wykonany odpowiednio do danego zastosowania oraz nie był zniszczony nadmiernym użytkowaniem.

Bieżnik to warstwa połączona z osnową, o różnej grubości i różnym ustawieniu rzeźby, zależnym od rodzaju opony – gruba i wypukła polecana jest dla samochodów terenowych, zaś drobna i płaska dla pojazdów jeżdżących po równych powierzchniach.

Jakie funkcje pełni bieżnik opony?


Bieżnik opony jest jej najważniejszym elementem. Od nich zależy nasze bezpieczeństwo i komfort przejazdu. Do najważniejszych funkcji bieżnika należy:


• zwiększanie przyczepności opony do nawierzchni – jest możliwe dzięki odpowiedniej rzeźbie bieżnika. Ta funkcja pozwala na bezpieczną jazdę niezależnie od tego, czy świeci słońce, czy występują opady atmosferyczne;


• odprowadzanie wody i przeciwdziałanie poślizgom – jest możliwe dzięki rowkom znajdującym się w rzeźbie bieżnika;


• hamowanie – bieżnik jest elementem, który dzięki przyczepności do podłoża pozwala na szybkie zatrzymanie auta w miejscu;


• kierowalność – dzięki bieżnikowi łatwiej prowadzić samochód, którego zachowanie na zakręcie jest precyzyjne i niestwarzające zagrożenia;


• ochrona czoła opony przed uszkodzeniami – gruba rzeźba bieżnika zabezpiecza oponę przed pęknięciem od nadmiernego ucisku, nierówności drogowych czy drobnych śmieci porzuconych na jezdni, z którymi ma ona styczność na co dzień;


• wpływ na poziom hałasu emitowany przez auto podczas jazdy – zużyty bieżnik lub całkowicie źle dobrana opona do samochodu może powodować wytwarzanie głośnego hałasu w czasie jazdy, co obniża komfort jazdy i zdolność do skupienia się;


 zmniejszanie generowanych oporów toczenia – ta funkcja pozwala na szybsze wprowadzenie auta w ruch, co pozwala na ograniczenie związanego z tym zużycia paliwa.

Dobry bieżnik to wysoki komfort jazdy. Ułatwia ją, doprecyzowuje i pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Dbałość o bieżnik opony podniesie wydajność samochodu oraz zagwarantuje nam przyjemną jazdę.

Opony odpowiadają za bezpośredni kontakt pojazdu z podłożem i związaną z tym jakością jazdy. Odpowiadają za prawidłową przyczepność do podłoża, bezpieczeństwo jazdy i jej komfort. Po czym rozpoznać, że opony są już zużyte i nie nadają się do jazdy?

Pierwsze objawy – problemy z prowadzeniem samochodu


Jeśli czujesz, że auto coraz częściej wpada w poślizg na mokrej nawierzchni lub wyczuwasz podobne problemy przy próbach panowania nad nim w czasie jazdy to znak, że czas rozważyć wymianę opon. Zmniejszony komfort jazdy wpływa także na jej bezpieczeństwo, dlatego tak ważne jest, by dbać o ogumienie samochodu. Dłuższa droga hamowania czy problemy przy wchodzeniu w zakręt to niebezpieczeństwo, na które nie warto się narażać – odwiedź serwis ogumienia.

Widoczne gołym okiem zmiany w wyglądzie opon:


Na wszystkie wymienione powyżej problemy ma wpływ stan opon. Są one zużyte, gdy:


1. występują uszkodzenia w ogumieniu – uniemożliwiające dalszą jazdę, np. pęknięcia czy rozdarcia gumy, które doprowadziły do utraty ciśnienia w oponach;


2. pojawiły się deformacje w oponach – np. wybrzuszenia lub odkształcenia boków. Obniżają one wszelkie funkcje opon stwarzając niebezpieczeństwo zarówno dla nas, jak i innym użytkownikom drogi, dlatego wymagają natychmiastowej wizyty w wulkanizacji;


3. wystąpiła jakakolwiek separacja elementów – np. odklejenie bieżnika. Dyskwalifikuje to oponę z całkowitego użytku, ponieważ jazda na tak zepsutym elemencie mogłaby doprowadzić do wielu szkód w aucie i zagrażałaby jego pasażerom;


4. są sparciałe – długoletnia eksploatacja, wpływ skrajnie różnych temperatur oraz opadów atmosferycznych znacząco wpływa na niszczenie się opon. Stare ogumienie pod wpływem różnych czynników traci swoją jakość, zmniejszając poziom naszego bezpieczeństwa;


5. bieżnik jest zdarty – norma wg TWI wskazuje, że grubość bieżnika nie może spaść poniżej 1,6 mm. Zdarty bieżnik eliminuje oponę z użytku, ponieważ traci ona przyczepność, zdolność hamowania i wiele innych ważnych funkcji.

Sprawność opon zależy głównie od tego, jak o nie dbamy. Nadmierna eksploatacja, brak przeglądów czy wyważania opon prowadzi do ich szybkiego zniszczenia i konieczności wymiany. Należy dbać o stan opon, by użytkowanie samochodu było bezpieczne zarówno dla nas, jak i dla innych użytkowników ruchu drogowego.

Aby zapewnić podróżującym odpowiedni stopień bezpieczeństwa, opony muszą być jak najlepiej dopasowane do warunków atmosferycznych, modelu samochodu i felg. Inne będą dobrym wyborem zimą, inne sprawdzą się latem. Dla tych, którzy regularnie zapominają o sezonowej zmianie opon, producenci wymyślili opony uniwersalne, na których można bezpiecznie jeździć zarówno latem, jak i zimą. W dzisiejszym wpisie przedstawimy najważniejsze parametry opon do samochodów osobowych, na które trzeba zwracać uwagę, wybierając odpowiedni zestaw do swojego auta.

Najistotniejsze parametry opon:


• Rozmiar opon
Opony do samochodów osobowych muszą być odpowiednio dopasowane rozmiarem, aby móc bez problemu założyć je na felgi. Najlepszym sposobem na wybranie właściwego rozmiaru jest odczytanie go ze starych opon, które były wcześniej założone na felgi naszego pojazdu. 


• Szerokość opon
Producenci podają tę wartość w milimetrach. Może wahać się w zakresie 125 mm do 335 mm. Szerokość opony jest uzależniona od szerokości felgi, na którą zamierzamy ją zamontować. 


• Oznaczenie opon zimowych i letnich
Wybierając opony, zawsze zwracajmy uwagę na oznaczenia ich sezonowości. 
Opony zimowe nadają się do jazdy w niskiej temperaturze, ponieważ są wyprodukowane z innej mieszanki i mają inny wzór bieżnika niż ich letnie odpowiedniki. W warunkach zimowych zapewniają doskonałą przyczepność, niestety latem mogą zmniejszać bezpieczeństwo jazdy samochodem. Letnie opony są stworzone do jazdy w wysokiej temperaturze, dlatego będą najlepszym wyborem na sezon wiosenno-letni.


• Indeks prędkości 
To oznaczenie informuje użytkowników, z jaką maksymalną prędkością może poruszać się auto na tych oponach.


 Indeks nośności
Dzięki tej informacji wiemy, jakie jest maksymalne dozwolone obciążenie jednej opony, zakładając, że jedziemy z maksymalną dopuszczalną dla niej prędkością. Zawsze wybierajmy opony z indeksem nośności zalecanym przez producenta.


• Średnica felgi
Na oponie mamy zaznaczoną średnicę felgi, na którą można ją bezpiecznie założyć.


Najważniejsze przy wyborze odpowiednich opon jest bezwzględne stosowanie się do zaleceń producenta samochodu. Można stosować zamienniki, ale tylko te, które są przez niego zalecane. Ich całkowita wysokość nie może różnić się o więcej niż 2% od rozmiaru zalecanego. 

Opony są istotnym elementem samochodu, tira, motocyklu, czy urządzeń rolniczych. Mają one kontakt z nawierzchnią, dlatego bezpośrednio wpływają one na długość hamowania, przyśpieszenie oraz bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Dlatego tak ważne jest serwisowanie opon.

Serwis opon — co obejmuje?

Usługi wulkanizacyjne w swojej ofercie obejmują wymianę opon. Najczęściej wymienia się je w sezonie letnim i zimowym. Na tzw. zimówki najlepiej przejść, gdy temperatura powietrza na dworze spada poniżej 7°C. Kupno nowych opon może być konieczne w przypadku, gdy zostaje ona przepita, uszkodzona, ma wyraźne ślady zużycia, czy też są niewłaściwie dobrane do pojazdu. Po zamontowaniu opon, koła należy wyważyć. Ich złe wyważenie można poznać po drganiu kierownicy i karoserii. 

Nie zawsze jest konieczna wymiana opon. Niekiedy wystarcza ich naprawa. Uszkodzenia mogą powstać w przypadku kontaktu pojazdu z ostrym narzędziem leżącym na jezdni. W tym przypadku serwisant dokładnie oczyści oponę, a następnie ją diagnozuje. Jeżeli usterką okazuje się dziura, umieszcza się na niej specjalną łatkę albo grzybek. Aby upewnić się, że praca została wykonana w sposób prawidłowy, sprawdza się opony pod ciśnieniem. Koła mają złą przyczepność na drodze, jeżeli są źle napompowane, ten problem także można załatwić w serwisie. Należy mieć na uwadze, że nawet nowe opony mogą posiadać fabryczne usterki. Wtedy konieczne jest zoptymalizowanie opony względem felgi. Wulkanizacja obejmuje także prostowanie oraz spawanie felg aluminiowych i stalowych. Bieżnikowanie opon polega na odtworzeniu zużytego bieżnika i nałożeniu na niego nowej warstwy gumy. Można je stosować tylko na oponach, które są specjalnie do tego zaprojektowane.

Jeżeli stan ogumienia opon jest dobry, warto przechować opony. Można przechowywać je na własną rękę lub skorzystać z usług przechowywali opon. Serwis nie tylko je przechowa, ale przed założeniem je wyczyści i nałoży na felgi samochodu.

Jak prawidłowo przechowywać opony?

Na początku należy je dokładnie oczyścić, ponieważ na opony negatywny wpływ mają substancje takie jak, benzyna, olej, rozpuszczalnik. W ich dokładnym umyciu pomoże szampon samochodowy i szczotka. Preparatu nie stosuje się na bieżniku, a na bocznej części opony. Środki te spowalniają proces starzenia się opon samochodowych czy rolniczych. Następnie należy je zabezpieczyć odpowiednim preparatem i wysuszyć. 

Dodatkową ochronę stanowią worki lub tekstylne pokrowce, które skutecznie izolują przechowywane opony od zabrudzeń i promieniowania UV. Należy się upewnić, że worki są w środku suche. Opony powinno się przechowywać w zamkniętym pomieszczeniu, o temperaturze pokojowej, które jest suche i ciemne. Opony letnie ulegną zniszczeniu, gdy będą przechowywane na mrozie, a zimowe, jeżeli będą leżeć w pobliżu ciepła. Chcąc przechowywać kompletne opony, warto zabezpieczyć felgi. Te aluminiowe należy oczyścić z zabrudzeń, użyć preparatów konserwujących, a na koniec wypolerować. Czynności te pozwolą nie tylko je zabezpieczyć, ale również zadbać o ich wygląd.

Felgi stalowe wymagają mniejszego nakładu pracy. Wystarczy umyć je odpowiednim preparatem i osuszyć, gdyż pozostawione wilgotne mogą ulec zardzewieniu. Lepiej jest przechowywać opony razem z felgami, ponieważ leżąc luzem, może się ona nieznacznie odkształcić. Najlepszym wyjściem będzie postawienie ich na sztorc, ale powinno się je obracać raz na jakiś czas o 90°C. Innym wyjściem jest położenie ich na bok, ale w tym wypadku potrzebna jest duża ilość miejsca.

Opony przemysłowe ze względu na funkcje, jakie spełniają oraz warunki pracy, w jakich zwykle znajdują zastosowanie, muszą wyróżniać się wyjątkową wytrzymałością, wydajnością i niezawodnością. Bardzo ważny jest również optymalny dobór ogumienia do maszyn i urządzeń zarówno pod względem budowy, jak i podstawowych właściwości. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze rodzaje opon przemysłowych.

Rodzaje opon przemysłowych. Klasyfikacja pod względem budowy wewnętrznej

Jest to podstawowy podział opon przemysłowych, który uwzględnia przede wszystkim ich budowę. Wyróżniamy:

       · opony przemysłowe diagonalne (niekiedy stosowana jest nazwa ‘opony krzyżowe’) - wyróżniają się gumową nicią osnowy, czyli kordem. Dwie warstwy kordów ułożone są na ukos względem siebie. Dzięki temu ogumienie jest bardzo trwałe, wytrzymałe, twarde i odporne na zużycie.

       · opony przemysłowe radialne (zwane również oponami promieniowymi) - nie posiadają krzyżowana się gumowej nici osnowy. To z kolei sprawia, że opony są nieco lżejsze, mają lepszą nośność i mniejsze opory toczenia.

       · opony przemysłowe diagonalne z opasaniem - można je określić jako wersja opon łącząca pewne właściwości opon diagonalnych i radialnych. Podobnie jak diagonalne posiadają dwie krzyżujące się warstwy, jednak jedna z nich stanowi zwykły kord, a druga jest specjalnym opasaniem osnowy. Taka budowa opony pozwala na zmniejszenie dynamicznych odkształceń.

Rodzaje opon przemysłowych. Klasyfikacja pod względem właściwości

Również pod względem kluczowych właściwości możemy wyróżnić kilka rodzajów opon przemysłowych:

       · opony MTP - znajdują zastosowanie m.in. w pojazdach rolniczych i maszynach wykorzystywanych w kamieniołomach. Zapewniają dobre prowadzenie tego typu pojazdów.

       · opony EM - wykazują podobne właściwości do opon MTP, jednak stosowane są w takich maszyna jak np. zgarniarki czy spycharkach.

       · opony superelastyczne - stosowane są przede wszystkim w wózkach widłowych. Są stabilne i odporne na przebicia.

       · opony amortyzujące - również bywają wykorzystywane w wózkach widłowych. Zapewniają wysoki poziom stabilności i amortyzacji. Cechują się doskonałą wytrzymałością.

       · opony pneumatyczne - wśród tego typu ogumienia występują zarówno opony pneumatyczne, jak i radialne. Zapewniają stabilną jazdę i dobrą trakcję. Najczęściej znajdują zastosowanie w przypadku pojazdów używanych np. na lotniskach czy stoczniach.

Wybierając opony samochodowe, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych cech, które będą miały bezpośredni wpływ na komfort, a przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy. Jedną z nich jest indeks nośności. W tym artykule czym właściwie jest nośność opony i jak dobrać ogumienie z odpowiednim indeksem.

Indeks nośności opony - co, jak i dlaczego?

Indeks nośności wyznacza dopuszczalne maksymalne obciążenie dla danej opony podczas jazdy z największą dopuszczalną prędkością dopuszczoną przez producenta. Obciążenie to nie może być przekroczone. Parametr określany jest skrótem LI (ang. Load Index), a jego wartość stanowi dwu lub trzycyfrowa liczba. Oznaczenie indeksu nośności umieszczone jest na ściance bocznej danej opony.

Wybierając opony do samochodu, należy pomnożyć nośność każdej z nich przez liczbę kół. W ten sposób otrzymamy wynik, który stanowi masę pojazdu wraz z dopuszczalnym obciążeniem. Warto przy tym uwzględnić dodatkowe duże ładunki, jeśli zamierzamy takie przewozić swoim pojazdem.

Dlaczego dobór opon o odpowiednim indeksie nośności jest tak ważny?

Nośność opony jest bardzo ważna przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo jazdy samochodem. Zastosowanie ogumienia, które będzie cechowało się niższym indeksem nośności niż przewidziany, może doprowadzić do szybkiego zużycia ogumienia, a nawet ich gwałtownego pęknięcia w trakcie jazdy. Do uszkodzeń może dojść również w wyniku zbyt dużych obciążeń działających na oponę.

Możliwe jest użycie ogumienia o wyższym indeksie nośności, co jednak pociąga za sobą pewne konsekwencje - zarówno pozytywne, jak i negatywne. Do zalet takiego rozwiązania zaliczamy większą stabilność jazdy i mniejsze nagrzewanie się opony. Niestety są i pewne wady, a mianowicie mniejszy komfort podróży ze względu na sztywniejszą konstrukcję opony. Trzeba też liczyć się ze zwiększonymi oporami toczenia. Zdecydowanie nie wolno montować opon niższym indeksie niż te, które zaleca producent. Najlepiej więc wybrać ogumienie o indeksie nośności wskazanym przez producenta.

Opony samochodowe dzielimy na dwa podstawowe rodzaje: letniezimowe. Rozróżnienie to wynika przede wszystkim z określonych właściwości poszczególnych typów ogumienia, które produkowane są z zastosowaniem różnych mieszanek gumowych. 

Dwóch kompletów opon wymienianych w zależności od sezonu potrzebujemy przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo. Jednocześnie na rynku dostępne są opony uniwersalne, tzw. całoroczne. Jakie są ich właściwości i kiedy znajdują zastosowanie? Czy i komu opłaca się inwestować w ten rodzaj ogumienia? Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć w dalszej części naszego artykułu.

Kiedy zaczęliśmy sezonowo wymieniać opony w samochodach?

Zanim przejdziemy do omawiania cech opon uniwersalnych, warto zastanowić się nad tym, dlaczego właściwie powstało ogumienie sezonowe. Wielu kierowców jeszcze pamięta, że w latach dziewięćdziesiątych jeździliśmy głównie na oponach uniwersalnych. Dopiero wraz z rozwojem technologicznym mieszanek gumowych, a także samych samochodów, których moc znacząco wzrosła, zaistniała konieczność podniesienia właściwości jezdnych opon. Okazało się, że aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo podczas jazdy w różnych warunkach, konieczne jest zastosowanie różnych mieszanek gumy adekwatnie do panujących warunków atmosferycznych zimą i latem.

Oczywiście kwestie marketingowe też miały tutaj pewne znaczenie, gdyż klienci potrzebowali nie jednego, a dwóch kompletów opon, dzięki czemu producenci mogli podwoić swoją sprzedaż, co dodatkowo zmotywowało ich do rozpowszechnienia takiego rozwiązania.

Po co właściwie produkowane są opony uniwersalne?

Opony uniwersalne nie zniknęły całkowicie z oferty producentów ogumienia. Co więcej, nadal wielu klientów chętnie po nie sięga, a dodatkowo obecnie ich jakość jest zdecydowanie lepsza niż kiedyś.

Jeszcze kilka lat temu ogumienie całoroczne nie zapewniało zbyt dobrych właściwości, takich jak np. przyczepność czy trakcja. Producenci nie skupiali się na ich ulepszeniu, gdyż cała ich uwaga poświęcona była oponom sezonowym. Obecnie jednak sytuacja nieco się zmieniła. Nowoczesne opony całoroczne zapewniają bardzo dobre parametry jezdne w różnych warunkach, zachowują swoje właściwości zarówno w warunkach zimowych, jak i letnich. Nieźle radzą sobie w błocie pośniegowym, jak i podczas wiosennych czy jesiennych opadów.

Sceptycy stwierdzą zapewne, że „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”. Oczywiście i w tym stwierdzeniu jest ziarno prawdy. Aby opona uniwersalna rzeczywiście zapewniła nam optymalne bezpieczeństwo i zimą i latem musi przede wszystkim wyróżniać się bardzo wysoką jakością. Dlatego wybierając ogumienie całoroczne (ale i sezonowe), zawsze dokładnie analizujemy przede wszystkim parametry techniczne i sięgajmy po produkty sprawdzonych producentów.

Kiedy warto zdecydować się na opony uniwersalne?

W niektórych przypadkach dobrej jakości opony uniwersalne mogą zapewnić nam bezpieczeństwo i komfort jazdy. Mogą być optymalnym rozwiązaniem przy łagodnych warunkach pogodowych. Sprawdzą się w przypadku kierowców, którzy jeżdżą sporadycznie lub na krótkich trasach i nie eksploatują pojazdu zbyt ekstremalnie. Jeśli jeździsz autem wyłącznie do pracy po regularnie odśnieżonych drogach miejskich, opony całoroczne mogą być dobrą inwestycją.

Jeśli jednak jeździsz dużo, często, intensywnie i na dalszych trasach, lepiej zaopatrzyć się dwa komplety opon sezonowych.

Opony do traktora przeznaczone są do ciężkiej pracy i intensywnej eksploatacji w trudnych warunkach. Muszą wyróżniać się wysoką jakością, wytrzymałością i odpornością. Każdego dnia narażone są na oddziaływanie ciężkiego sprzętu. Traktor jeździ po nierównym, wymagającym terenie — polach, łąkach, lasach. Często działa też pod dużymi obciążeniami. Specjalnie wzmocniony bieżnik to jedna z cech, jakimi powinny wyróżniać się opony do traktora.

Opony radialne i diagonalne

Wyróżniamy dwa podstawowe typu opon rolniczych: radialne i diagonalne. Opony radialne są częściej wybierane. W porównaniu z diagonalnymi są trwalsze i wolniej się zużywają (co wynika z ich unikalnej konstrukcji), zapewniają lepsze parametry jezdne, lepszą przyczepność (co wpływa na mniejsze zużycie paliwa). Cechują się też wysoką elastycznością ścian bocznych. Są znacznie bardziej wydajne przy dużych prędkościach.

W oponach radialnych zastosowano wzmocnione czoło (opasanie opony), a kordy osnowy poprowadzone zostały prostopadle do drutówki. Dzięki temu możliwa jest praca przy dużo niższych ciśnieniach — odkształceniom ulegają ściany boczne i bark opony, a nie czoło, które optymalnie przylega do gruntu, wpływając na równomierne rozłożenie siły powodowanych przez traktor. W ten sposób zmniejszone jest parcie na grunt, co skutkuje mniejszym ugniataniem powierzchni, po której przemieszcza się ciągnik.

Jednak opony diagonalne też mają swoje zalety, do których zaliczamy wysoki poziom odporności na uszkodzenia mechaniczne. W porównaniu do radialnych są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne. Nie bez znaczenia jest także ich niższa cena.

Ogumienia diagonalne wyróżnia się wielowarstwową budową osnowy i charakterystycznym ustawieniem włókna kordu. Poszczególne warstwy tkaniny (których może być wiele) ułożone są względem sąsiadujących w krzyżujący się sposób. To właśnie taka budowa wpływa na dużą wytrzymałość opon. Jednocześnie trzeba pamiętać, że do poprawnej pracy potrzebują one dość wysokiego ciśnienia, co skutkuje mocniejszym ubijaniem gleby. Przy zbyt małej ilości powietrza może dochodzić do odkształceń opony.

Przede wszystkim wysoka jakość opon do traktora

Opony w traktorze wpływają na bezpieczeństwo, wydajność i efektywność pracy. Nawet niewielkie uszkodzenie może wiązać się z koniecznością naprawy lub wymiany ogumienia, co często skutkuje przestojami w pracy. Jeśli w gospodarstwie posiadamy tylko jeden traktor, problem może być dość poważny. Dlatego zawsze warto stawiać na dobrej jakości opony rolnicze o odpowiednio dobranych parametrach.

Opony do traktorów i innych maszyn rolniczych warto kupować w sprawdzonych miejscach, np. naszym sklepie internetowym oponytomy.pl, gdzie zapewniamy szeroki wybór sprawdzonych produktów, atrakcyjne ceny i fachowe doradztwo.

Podczas doboru opon samochodowych, trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na ich rozmiar. Na szczęście wymiary opon są znormalizowane, dlatego podstawowa wiedza na ten temat wystarczy, aby wybrać odpowiedni produkt.

Gdzie znaleźć informacje na temat rozmiaru opon?

Aby przekonać się, jakie opony pasują do naszego pojazdu, najlepiej zajrzeć do specyfikacji technicznej znajdującej się w książeczce samochodu. Można również sprawdzić oznaczenia na aktualnie używanym ogumieniu. Taka informacja może pojawić się także na klapce wlewu paliwa, progu drzwi kierownicy, słupku za kierownicą, przy mechanizmie zamka od strony kierowcy. Można też skorzystać z tabeli rozmiarów opon samochodowych.

Jak odczytać oznaczenia dotyczące rozmiaru opon?

Oto przykład schematu oznaczenia opon: 195/65R15 91T. Krok po kroku wyjaśnimy, co oznaczają poszczególne symbole:

       · 195 - szerokość opony wyrażona w milimetrach. Oznacza to, że w przypadku naszej opony odległość pomiędzy ściankami bocznymi wynosi 195 mm.

       · 65 - wysokość profilu. Określa ona stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. Zatem jest to 65% z 195 mm. Przy wyliczaniu tej wartości warto skorzystać z kalkulatora rozmiaru opon.

       · R - oznacza, że ta opona ma typ budowy radialny.

       · 15 - średnica koła samochodu (osadzenia). Jest wyrażona w calach.

       · 91 - wartość indeksu nośności.

       · T - indeks prędkości klasy T.

Wymiary opon rolniczych i przemysłowych

Oznaczenia wymiarów opon rolniczych i przemysłowych mają podobnych schemat, jednak mogą być nieco bardziej rozbudowane. Niekiedy znajduje się też oznaczenie informujące nas o tym, że dane ogumienie zostało wzmocnione (XL).

Jakie znaczenie ma rozmiar opony?

Wiedza na temat rozmiaru opon samochodowych jest nam niezbędna przy wymianie ogumienia. Nie jest jednak tak, że musimy wybierać wyłącznie rozmiary, które odpowiadają kołom fabrycznym. Zmiana parametrów często jest konieczna w przypadku zamienników, które są chętnie wybierane ze względu na niższe ceny. Informacje na temat rekomendowanych zamienników coraz częściej pojawiają się m.in. w instrukcji obsługi pojazdu.

Jeśli jednak decydujemy się na takie rozwiązanie, musimy pamiętać, że indeks nośności ogumienia zawsze powinien być zgodny z zaleceniami producenta. Trzeba też wziąć pod uwagę pewne konsekwencje techniczne, jakie mogą być związane ze stosowaniem ogumienia o nieco innych parametrach, szczególnie w przypadku szerokości czy wysokości opony.

Oznaczeń na oponach jest sporo. Nie zawsze wiemy, co oznaczają poszczególne symbole, składające się z cyfr i liter. A warto je znać, gdyż stanowią źródło bardzo ważnych dla użytkowników informacji, jak np. rok produkcji czy maksymalna prędkość, z jaką można jeździć na danym ogumieniu. W tym artykule podpowiadamy, jak “rozszyfrować” najważniejsze oznaczenia na oponach samochodowych, które powinieneś znać.

Aby łatwiej było wytłumaczyć poszczególne symbole, szczególnie te dotyczące rozmiaru opony, posłużymy się przykładowym oznaczeniem: 205/50R17 93W.

Oznaczenia liczbowe

- 205 – szerokość opony (podana w milimetrach)

- 50 – stosunek wysokości opony do jej szerokości (wyrażony w procentach, czyli np. 50%)

- 17 – średnica obręczy (wyrażona w calach)

- 93 – maksymalny dopuszczalny nacisk na oponę

Oznaczenia wyrażone w literach

Konstrukcja opony:

- R – w naszym przykładzie występuje litera “R”, która oznacza oponę radialną

Mogą jednak pojawić się też symbole, oznaczające inną konstrukcję opon, czyli np.:

- D – opona diagonalna

- B – opona opasana

- RF – opona samonośna

- ZR – “Z” określa indeks prędkości, “R” - opona radialna

- brak litery - domyślnie opona diagonalna

Indeks prędkości

- W – indeks prędkości, który wyznacza, z jaką maksymalną prędkością można jeździć pojazdem wyposażonym w dany model opony. W przypadku “W” oznacza to do 270 km/h.

Stosowane są inne symbole wyznaczające maksymalne prędkości, zaliczamy do nich:

- J – do 100 km/h

- K – do 110 km/h

- L – do 120 km/h

- M – do 130 km/h

- N – do 140 km/h

- P – do 150 km/h

- Q – do 160 km/h

- R – do 170 km/h

- S – do 180 km/h

- T – do 190 km/h

- H – do 210 km/h

- V – do 240 km/h

- Y – do 300 km/h

- VR – powyżej 210 km/h

- R – powyżej 240 km/h

Oznaczenie roku produkcji

Istotnym symbolem jest też data produkcji opony, zawarta w kodzie DOT. Przykładowo: 2310 - oznacza, że oponę wyprodukowano 23. tygodnia 2010 roku. Jeśli jednak opona wyprodukowana została przed rokiem 2000, pojawi się na niej oznaczenie, składające się tylko z trzech cyfr, np. 139, co oznacza 13. tydzień 1999 roku (aby zaznaczyć, że chodzi o lata 90', obok symboli umieszczano znak trójkąta).

Oznaczenia sezonu

Te oznaczenia odnoszą się do 3 sezonów, na które przeznaczone są poszczególne rodzaje opon, a więc:

- opony zimowe: 3PMSF lub M+S. Pierwszy to skrót od ang. Three Peak Mountain Snowflake. Występuje jako symbol potrójnego szczytu górskiego z płatkiem śniegu. Taka opona musi przejść szereg testów, które potwierdzają jej bezpieczne zachowanie na śniegu. M+S to skrót od ang. Mud and Snow. Oznacza, że bieżnik danej opony radzi sobie z błotem i śniegiem (nie jest to jednak oznaczenie opony zimowej zgodne z normami).

- opony letnie: symbol chmurki z padającym deszczem lub słońcem (nie jest to znormalizowane).

- opony całoroczne: napis All Season lub symbole obrazujące cztery pory roku.

Oznaczenie ciśnienia

Informacja o maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniu poprzedzona jest napisem Max Inflation lub tylko MAX. Określona wartość podana jest w jednostkach PSI lub kPa.

Kiedy opona już nam przestanie służyć ze względu na wiek, zużycie bądź usterkę, której nie da się usunąć, bardzo często pojawia się pytanie, co właściwie należy z nią zrobić. Jest to odpad, którego nie można nieodpowiedzialnie wyrzucić, gdyż stanowiłby poważne zagrożenie dla środowiska naturalnego. Jednocześnie opony samochodowe stanowią bardzo wartościowy surowiec wtórny, który odpowiednio zutylizowany i przetworzony, może zostać ponownie wykorzystany. Zużyte opony trzeba więc zutylizować. Jak i gdzie to zrobić?

Zużyta opona — gdzie można ją oddać?

Istnieje kilka możliwości, aby “pozbyć” się zużytych opon. Jednym z nich jest dostarczenie ogumienia do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Są one zlokalizowane na terenie większości gmin, wystarczy jedynie sprawdzić, czy w twojej okolicy prowadzony jest taki punkt. Oddasz do niego zużytą oponę bezpłatnie.

Każdy samorząd lokalny w wyznaczonych terminach prowadzi też zbiórki odpadów, których nie można wyrzucić do standardowego pojemnika. W ramach takiej zbiórki również będziemy mogli pozbyć się zużytej opony.

Kolejna możliwość to Centrum Utylizacji Opon. W tym przypadku będziemy musieli najpierw skontaktować się z centralą firmy, a następnie dowieść opony do wskazanego podmiotu, który je odbierze.

Pamiętaj, że nie wolno nieodpowiedzialnie wyrzucać opon, np. do lasu lub ich palić! To bardzo niebezpieczne i szkodliwe z punktu widzenia ekologii, a dodatkowo narażasz się na poważne kary. Biorąc pod uwagę fakt, że oddając opony do utylizacji, rzadko musimy pokrywać jakiekolwiek koszty - nie warto ryzykować ani narażać środowiska naturalnego.

Opony — niebezpieczny odpad, który powinien zostać zutylizowany

Opony to bardzo niebezpieczny dla środowiska naturalnego odpad. Mieszanka gumowa, z której są wykonane, zawiera w sobie mnóstwo syntetycznych substancji chemicznych i związków metali, które stanowią poważne obciążenie dla środowiska, a ich okres biodegradacji wynosi nawet 100 lat. To jeden z powodów, dla których przepisy prawne (i zdrowy rozsądek) nakazuje utylizację opon.

Ciśnienie w oponach, zarówno w przypadku pojazdów osobowych, jak i ciężarowych, motocyklowych czy przemysłowych, ma bezpośredni wpływ zarówno na komfort i bezpieczeństwo, jak i koszty związane z eksploatacją samochodów. Zarówno zbyt wysokie, jak i nazbyt niskie wartości mogą mieć negatywne konsekwencje.

W tym artykule podpowiemy, jak sprawdzić optymalne ciśnienie w oponach samochodowych, aby ryzyko wystąpienia awarii lub utraty panowania nad autem.

Jak sprawdzić zalecane ciśnienie dla danej opony?

Przede wszystkim warto pamiętać, że każde auto może wymagać nieco innego poziomu ciśnienia w oponach. Wartość ta zależy od kilku czynników, w tym m.in. masy i gabarytów pojazdu czy też przewożonego w nim towaru.

Informacji na temat ciśnienia należy szukać na oponie. Z boku opony powinna znaleźć się wartość określająca maksymalne dopuszczalne ciśnienie, czyli MAX PRESSURE. Przykładowo, MAX PRESSURE: 300 kPa oznacza, że dla danej opony maksymalne dopuszczalne ciśnienie wynosi 300 kilopaskali. Aby uzyskać wynik w barach, wystarczy przesunąć przecinek o dwie cyfry w lewo, co da nam wynik 3,0 bara (taką wartość powinniśmy otrzymać podczas pomiarów ciśnienia z zastosowaniem manometru).

Jednocześnie warto pamiętać, że wartość ta dotyczy maksymalnego ciśnienia, którego wartość zawsze jest większa od zalecanego. Zalecany poziom ciśnienia określany jest przez producenta. Oprócz tego informację na ten temat znajdziemy na tabliczce znajdującej się na słupku samochodu, na przednich drzwiach przy zamku lub na klapce wlewu paliwa. Dane na temat zalecanych ciśnień do konkretnych opon powinniśmy też uzyskać od sprzedawcy opon podczas zakupów czy w serwisie wymiany opon.

Prawidłowe ciśnienie w oponach - dlaczego to takie ważne?

Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach jest ważne przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Nieprawidłowe wartości mogą prowadzić do m.in. przebicia opony lub jej rozerwania. Oprócz tego zbyt niski poziom ciśnienia może wydłużać drogę hamowania.

Jest to również jeden z czynników wpływających na koszty eksploatacji pojazdów. Zbyt niskie ciśnienie przyczynia się do większego spalania, a także znacznego skrócenia przebiegów ogumienia.

Opony są jedynym pomostem łączącym samochód z nawierzchnią drogi. Odgrywają one niezwykle istotną rolę, zapewniając prawidłowe działanie układów sterowniczych auta. 

Ogumienie powinno być dobrane do rodzaju samochodu i jego klasy. Producenci aut zamieszczają wytyczne, dotyczące rozmiaru kompatybilnych opon, w tym średnicy i szerokości. Należy ich bezwzględnie przestrzegać. Ważna jest także wysoka jakość wykonania i wytrzymałość opon, która odpowiada za maksymalne obciążenie pojazdu. Istotną, choć wydawałoby się oczywistą zasadą, jest używanie takich samych opon. Doświadczone osoby mogą samodzielnie odczytywać oznaczenia parametrów opon. W razie wątpliwości warto skorzystać z porady specjalistów.

Jakie rodzaje opon występują na rynku?

Przed zakupem trzeba się zastanowić nad wyborem opon. Na rynku można znaleźć opony sezonowe: letnie i zimowe oraz opony całoroczne. W przypadku opon sezonowych trzeba pamiętać o ich regularnej wymianie. Opon letnich nie powinno się wykorzystywać przy temperaturze otoczenia, niższej niż 7 stopni Celsjusza. Konstrukcja opon zimowych pozwala na utrzymanie lepszej przyczepności w trudnych warunkach pogodowych, m.in. dzięki charakterystycznej rzeźbie i większej głębokości bieżnika ogumienia. Nad kupnem opon uniwersalnych powinny zastanowić się osoby, które nie chcą często wymieniać opon, a ich jazda przeważnie ogranicza się do ruchu miejskiego.

Ile kosztują poszczególne typy opon specjalistycznych?

Ceny ogumienia zależą m.in. od: producenta, typu bieżnika, ilości testów, która została przeprowadzona na danych oponach oraz klasy ogumienia. W przypadku opon letnich, ceny zaczynają się już od 89 zł za oponę i dochodzą do pułapu 4150 zł za ogumienie marki Pirelli. Nowe opony zimowe można kupić w przedziałach cenowych: 85 zł - 5289 zł za pojedynczą oponę. Koszt zakupu najtańszych opon wielosezonowych zaczyna się już od 90 zł. Za najdroższy model tego typu opony trzeba zapłacić 1936 zł. Jak widać, ceny opon specjalistycznych są mocno zróżnicowane, dzięki czemu każdy użytkownik samochodu znajdzie coś odpowiedniego dla siebie!

Aquaplaning (akwaplanacja) to sytuacja, w której koła samochodu tracą bezpośredni kontakt z nawierzchnią, a tym samym przyczepność

Przyczyną zjawiska jest dostanie się wody pomiędzy oponę a jezdnię, czyli tak zwany wodny klin. Skutkiem takiego zdarzenia jest utrata kontroli nad pojazdem mechanicznym. Podczas jazdy po mokrej nawierzchni bieżnik opony doskonale radzi sobie z odpychaniem wody na zewnątrz. Kiedy jednak opona trafi na głębszą kałużę, lub wypełnioną wodą koleinę dochodzi do omawianego, niebezpiecznego zjawiska.

Jakie są formy aquaplaningu?

Wyróżnia się dwa rodzaje akwaplanacji: wzdłużną oraz poprzeczną. Pierwsza z omawianych form dotyczy sytuacji, w której samochód jedzie po prostej drodze i z dużą prędkością wjeżdża np. w głęboką kałużę. Następuje wtedy chwilowa utrata przyczepności kół do drogi, podczas której samochód nie reaguje na prowadzenie. Aquaplaning poprzeczny jest znacznie bardziej niebezpieczny. Może do niego dojść na zakrętach, nawet przy niewielkich prędkościach. Skutkiem tego rodzaju sytuacji jest często wypadek pojazdu z osi zakrętu, który może być tragiczny w skutkach.

Jakie czynniki zwiększają prawdopodobieństwo zjawiska aquaplaningu?

Na utratę kontroli nad samochodem, podczas jazdy po mokrej nawierzchni wpływ ma wiele czynników. Część z nich jest zależna od kierowcy., np.:

- jakość i parametry opon samochodowych, w tym rzeźba bieżnika;

- szybkość przejazdu;

- stan techniczny pojazdu, w tym sprawne zawieszenie i prawidłowe ciśnienie w kołach;

Poza wyżej wymienionymi istnieją także czynniki, na które kierowca nie ma wpływu:

- chropowatość oraz stan nawierzchni jezdni;

- ilość wody, która znajduje się na drodze;

- masa własna samochodu (niski ciężar własny auta zwiększa ryzyko poślizgu).

Warto więc zadbać o stan techniczny pojazdu i dostosować prędkość do warunków atmosferycznych oraz sytuacji na drodze. Niech zjawisko aquaplaningu będzie znane jedynie w teorii!

Indeks nośności LI (Load Index) oznacza maksymalne, dopuszczalne obciążenie pojedynczej opony. Obciążeniu w kg odpowiada kod numeryczny na boku opony np. 195/65R15 91T oznacza że maksymalna nośność dla jednej opony to 615 kg.

Poniższa tabela przedstawia indeksy nośności z odpowiadającymi im wartościami w kg.

indeks
nośności LI

nośność
[kg]

45

165

46

170

47

175

48

180

49

185

50

190

51

195

52

200

53

206

54

212

55

218

56

224

57

230

58

236

59

243

60

250

61

257

62

265

63

272

64

280

65

290

66

300

67

307

68

315

69

325

70

335

71

345

72

355

73

365

74

375

75

387

76

400

77

412

indeks
nośności LI

nośność
[kg]

78

425

79

437

80

450

81

462

82

475

83

487

84

500

85

515

86

530

87

545

88

560

89

580

90

600

91

615

92

630

93

650

94

670

95

690

96

710

97

730

98

750

99

775

100

800

101

825

102

850

103

875

104

900

105

925

106

950

107

975

108

1000

109

1030

110

1060

indeks
nośności LI

nośność
[kg]

111

1090

112

1120

113

1150

114

1180

115

1215

116

1250

117

1285

118

1320

119

1360

120

1400

121

1450

122

1500

123

1550

124

1600

125

1650

126

1700

127

1750

128

1800

129

1850

130

1900

131

1950

132

2000

133

2060

134

2120

135

2180

136

2240

137

2300

138

2360

139

2430

140

2500

141

2575

142

2650

143

2725

Indeks prędkości SI (Speed index) oznacza maksymalną prędkości, przy której opona może przenieść obciążenie odpowiadające indeksowi nośności np. 195/65R15 91T oznacza max. 190 Km/h.

Poniższa tabela przedstawia indeksy prędkości z odpowiadającymi im wartościami w Km/h

Indeks SI max prędkość w km/h
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
H 210
V 240
W 270
Y 300
VR >210
ZR >240